Tuesday, April 23, 2013

3 lane jadik 6 lane! Yeah!



Jalan raya. Dah jadi tabiat orang Malaysia agaknya. Pagi2 dah buat aku naik angin. Bayangkan jalan yang ada 3 lane & 1 emergency lane, dah bertukar jadi 6 lane! Ko tak hanginnnn??!!

Aku pun bawak kete. Aku tahu etika bawak kete. Nak2 pagi2 yang maha jamm tu. Ko sabar la sikit. Ko mencelah kiri kanan, makan emergency lane bagai. Tapi ko kat situ jugak kan?! Tak ke mana pun.

Ya, aku pembonceng motor. Semua pun tahu jalan motor kat Malaysia ni terputus-putus. Maksudnya, bukan semua highway, nak2 kat KL/Lembah Klang ni ada jalan motor. Kami pun taknak redah & bersesak2 dalam jalan yang kebanjiran kereta tu. Tapi, apa pilihan yang kami ada???

Bayangkan. Dah la 3 lane tu dah jadi 5 lane. Termasuk emergency lane dah jadi 6 lane! Semua penuh dengan perbarisan kereta! So, kami nak lalu mana? Bila kami mencelah ko marah! Konon takut tergesel kete ko kan. Salah sapa pun kalau tercalar terkemek ke.

Pagi ni satu insiden. Sebenarnya bukan pagi ni je. Setiap pagi kot. Tapi aku sabar je. Pagi ni ada satu waja ni. Driver dia gila kentang pandai. Dah la ko makan emergency lane. Sedap plak main tepon lagikkkk. Ko tak bengang? Dah la itu je lane yang kami ada, tu pun ko balun! So kami ni nak lalu mana?!

Ramai je kete yang terlebeh pandai masuk emergency lane. Tapi at least takde la sampai takde space langsung untuk kitaorang yang kecik ni. Ni waja pandai ni sampai ke divider di pulun nye! Pastu kene hon pun ko tak berganjak! Aku dah meluap2 dah. 

Tahu apa aku rasa nak buat masa tu.

Rasa macam nak bukak helmet.
Pastu hentak je kat kete dia! 

Serius aku bengang.

Serius kau bangang. 

Kadang2 kami yang bawak motor pun dah macam bawak kete. Jammm! Kene queue macam kereta! Ehhhh serupa aku bawak kete..........Bleh breakfast & make up lagi dalam kete! Aircond lagi!


Ko tak kesian tengok yang naik motor tu..sampai kene block macam tu...dah takde beza dia ngan kete kot..sama2 stuck in the jamm..orang naik motor sebab nak elak jamm..bukan sama2 nak mengharung jamm tu..

Ok.

Itu je luah rasa hari ni.

Bye.





No comments:

Post a Comment