Friday, December 21, 2012

MashaAllah atau SubhanAllah?

Bila atau di mana kita gunakan MashaAllah & SubhanaAllah?

Adakah penggunaan MashaAllah & SubhanaAllah itu di ayat yang betul?

Selalu kan kita dengar orang cakap MashaAllah & SubhanaAllah..contohnya, "MashaAllah, rumah dia kene rompak!" atau "SubhanaAllah, cantiknya budak tu!" - Tapi kita betul2 faham ke apa yang dimaksudkan dengan MashaAllah & SubhanaAllah? Contoh kedua2 ayat tadi adalah salah sama sekali..tapi memang aku pun baru tahu ni..salah sebenarnya!

Maksud sebenar:

MashaAllah - Allah Maha Agung
*Diungkap untuk memuji & menggambarkan keindahan atau positif terhadap sesuatu
Contoh: "MashaAllah, comelnya baby tu!"
"MashaAllah, budak tu dapat straight A dalam SPM!"

SubhanaAllah - Maha Suci Allah
*Diungkap bila mendengar atau melihat sesuatu yang negatif
Contoh: "SubhanaAllah, kenapa kau tak sembahyang lagi?"
"SubhanaAllah, macam mana boleh jatuh ni?"

Maknanye, apa yang aku praktikkan sebelum ni adalah terbalik?! Dan yang peliknya, takde siapa yang pernah betulkan! SubhanaAllah, naifnye aku!!

Macam mana aku terfikir untuk buat topic ni..asalnya aku terbaca di FB..ada dua comment yg menggunakan MashaAllah/SubhanaAllah, tetapi dengan maksud yang berbeza..aku jadi curious..google sana sini aku jumpa makna yang sebenar..MashaAllah, hebatnya dunia internet yang penuh informatif zaman sekarang ni..

Harap kita semua dapat manfaat ye!

Salam Jumaat semua ;)

5 comments:

  1. terima kasih....informasi berguna..selama ni da guna yg terbalik...

    ReplyDelete
  2. Silap tu... yg negatif, sebut Astaghfirullah. Subhanallah kita sebut bila ada sesuatu yg menggembirakan kita. Wallahuaklam

    ReplyDelete
  3. Yg negatif sebut Astaghfirullah al azim ... subhanallah kita sebut untuk memuji .. contoh, subhanallah indah sungguh permandangan di kawasan ini .. yg menggembirakan kita, kita sebut Alhamdulillah ...contoh, Alhamdulillah, anak aku dpt keputusan yg cemerlang ... saudara saudari sekalian, sy komen ni bkn nak bangga .. yg betul dtg dr Allah .. yg slh dtg dr kesilapan sy sendiri ..

    ReplyDelete