Monday, November 12, 2012

Berkampung di UMMC

Susah betul dah bikin cite dari hp nih..masih lagi menggodek2 camne nak post from my hp..bila dah pandai nanti siap lah mahu 2-3 post sehari~lala~cakap besar!

Selasa lepas mak g check up...walaupun takde makan apa2 ubat, doc suh datang check up kate nya..ikutkan jelah..Ita ngan husbandnye yang bawak..tup2 dia call aku katanya mak kene tahan..sebab doc cakap compared to masa Mak addmitted UMSC dulu dengan sekarang, doc cakap cepat sangat saraf tu mengecut & takde perubahan..adoi doc sayang, takde ubat, manakan nak ada perubahan??

Jadinya kami adik beradik bergilir jaga mak..kali ni kat UMMC nun sebelah UMSC je..tapi still under doc yang sama..selama 4 malam 4 hari kat sana, memang cukup menguji kesabaran aku..walaupun bukan setiap  malam aku kat sana, 1 malam pun dah cukup aku nak menggambarkan segalanya..nurse ntah berapa belas kali datang check blood presure..pastu ada sorang doc (tak pasti doc betul ke atau pelatih ke) datang amik darah..selain tu hanyalah lawatan sambil belajar hokay?!


Tu doc yg amik darah..dia baik & peramah sangat..mix blood chinese+malay..mati2 ingatkan cina..tengok tag dia, F namanye..Ok..apa yang aku maksudnya lawatan sambil belajar? ha ni memang buat orang rasa nak marah je..orang yang tak sakit cam aku pun rasa sakit je hati..apatah lagi orang yang sakit? memang rasa nak bahasa2 kan je budak2 tu semua..dia ingat mak aku ni bahan uji kaji ke hapa? ha? nak buat kajian bagai? trial & error?


Gambar di atas ^ Nampak tak lelaki nun di hujung tengah menongkat dagu tuh?? itu doc yang jaga mak aku..profesor dr G nama nye..tak leh reveal nama betul..bahaya! hehe..tu dia tengah tunggu student dia (berbaju kurung, bertudung tu) diagnose apa sakit mak aku..macam mana aku tahu dia memang tengah test student dia?? hatu tu lelaki dua orang tu dok tengah set timer lagi ok! nak tengok berapa lama perempuan tu bleh dignose mak aku..huh!! Prof dr G tu siap cakap lagi "Kakak tolong orang, nanti Tuhan akan balas" apa nak di kata lagik???

Ni adalah group yang kedua..yang baju hitam ni doc S..dia doc kat wad mak aku..dia tolong2 doc prof G la kiranya..tapi tak banyak membantu..tu dia yang bawak gerombongan doc2 lain untuk buar research! ada sekali tu dia cakap ngan aku, nanti dia bagi ubat untuk melambatkan proses pegecutan saraf2 mak..punya aku terkejut..aku jawab "owh, ada ubat ke, dulu kata takde" pang pung pang pung..dia ubah topic! tapi sampai ke sudah takde pun sebijik ubat hokay! 



Yang ini lagi..tengok la..ada yang dok merekod dalam laptop, ada yang cam ala2 bagi treatment kemende..huh..penat mak akau tau! orang dah sakit tambah sakit lagi..aku?? selamba je snap gamba..dorang perasan je! nak marah? sukahati aku la, mak aku! 

Ha yang itu yang aku dapat snap la..ada yang kebetulan aku g turun bawah beli makanan, bila aku naik wad balik mak aku cakap ada group lain plak datang..hoho..ada lah dalam 2x aku turun dorang kebetulan 'melawat kawasan'



Ni pula bukan group research, tapi ni doc L nama nye..lembut, sopan santun & ramah tamah..pandai dia menyusun atur ayat bercakap..tak pelat sangat..asyik tergelak je mak aku..ha tu yang demukss tersengih tu ialah Ita..dia ialah 'manager' mak aku..dilantik oleh doc L nilah..katanya kalau ada apa2 call hp dia terus & kalau bleh consult over the phone je, kalau perlu baru datang jumpa dia & tak payah queue bagai..bagus jugak..kata doc L, ni suggestion by prof doc G tu..untuk bantu mana yang mampu katanya..oklah jugak dari takde apa..sebab dorang pun yang cakap takde ubat..sebab saraf2 ni memang sangat complicated..sebab tu belum ada ubat & masih lagi trial & error..ha, tu lah yang yang group2 budak2 tu dok datang interview bagai..! 


Tu tempat tido..aku tido kat kerusi malas..sendiri punya ye..takde makna spital sedia..sepanjang kat wad tu memang mak takde buat apa selain dari amik blood presure berbelas kali tu, makan, g toilet & tido je..


Sampai mak kata boring la..ha tu yang bawak g jenjalan..ha wheel chair itew pun sendiri punya..ada nurse sampai nak hamik plak..hamboi2


Boleh dikatakan sepanjang kat sana aku tak makan nasi pun..rasa yang ni paling best..ni crispy nye..ada masa aku beli yang paratha..air plak 3 layer ice tea yang tak berapa nak layer sebab aku dah kacau..wafer tu pun sedap!


Tak ingat hari ke berapa makngah & cousin aku-May datang..mommy to be kotsss..tu anak adik dia-Yoyo :P


Ntah agaknya terdengar sok sek sok sek aku pasal mak takde buat apa..alih2 dok tolong student2 tu nak jadi doc! ceh! nak nolong orang sendiri ntah sapa nak tolong! 3rd day tu ada nurse bawak g fisio..takde apa sebenarnya..cuma nak mak gerak2kan sendi2 jari tu..masukkan dalam lubang & giling2 cili :P

Ni pula cari guli tersembunyi dalam plasticine..pastu cubit2 plasticine buat bulat2 cam ondeh2 :P Sonok mak main2 ye :)


Ni encem boy-Izzam..awal2 kul 6am dah datang jaga nenek dia sementara tunggu mak dia balik keje kul 4pm..tapi kul 10 mak dia datang jenguk, pastu bawak nasi goreng lagi dari PJ Hilton, ha pastu aku plak datang kul 1thgr bawak g makan kat bawah nun..boleh la diharap..tapi main hp je keje nye! geram tol aku!

Ingatkan betul la mak kene admitted seminggu lebeh..alih2 jumaat tu dah bleh kuar dah..Alhamdullilah..lepas ni bleh la ikhtiar cara lain..kadang tu kita kene usaha cara lain gak..biarlah orang nak cakap kuno ke apa ke..yang penting kita usaha InsyaAllah Allah akan permudahkan..

Nak tengok muka mak terseyum dapat kuar petang jumaat tuhhhh??
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Ceria betol kan?? siapa yang suka duk spital lama2 kan?? tewww tuan tanah interframe sikit :)

Semoga mak lebeh kuat & cepat sembuh cam dulu2..
Lepas tu bleh bawak kete laju2 lagik :P

Oklah sampai sini je..penat dok upload ngan server yang slow bangat ni..

Bye2






No comments:

Post a Comment