Monday, June 16, 2014

Kerja dengan IKHLAS





Jari jemari menaip sambil menunggu suami datang menjemputku :)

Pada aku, untuk usia dan keadaan aku tengah membina keluarga, aku lebeh sukakan kerja yang rilex..kerja yang tidak membebankan aku..tidak membebankan tu maksudnya kerja yang aku tak perlu ke rumah dari segi berfikir atau menyambung bila balik rumah..balik kerja, sampai rumah, full stop! esok, sampai ofis baru sambung!

Mungkin bagi sesetengah orang, semakin berusia, semakin inginkan status & kenaikan pangkat..emm, terpulang pada individu..aku tak pandang langsung..apa ada pada pangkat, status? cukuplah gaji untuk keluarga, bantu itu ini, sudah cukup Alhamdullilah..

Tak perlu untuk berkerja keras untuk impress sesiapa, atau untuk hebat dimata sesiapa..untuk apa? untuk naik pangkat? untuk nampak hebat? untuk nampak lain dari yang lain? oh, sorry, itu sangat bukan aku..dibayar gaji untuk buat kerja yang sepatutnya, bukan untuk melobi sesiapa..aku sangat pentingkan ikhlasnya keje & berkatnya hasil yang kita perolehi tiap2 bulan..

Satu lagi, aku sangat percaya pada 'work smart' bukan 'work hard' yeah sangat betul..dulu masa aku kerja dengan AirAsia (bukan main transparent bercerita, takpe tak kutuk pun) aku keje shift, orang kul 4 tengah tido, aku dah terpasal kat airport..pastu off day weekdays je, nasib2 baik dapat la weekends on rotation..(ok, itu je pasal AirAsia hehe) ok, pastu aku kerja kat Naza, (wah terang terangan nak cite yang tak best nihhhhh haha) aku selalu work hard and at last aku yang penat..teruknya aku kat sana dulu sampaikan bukan saja aku balik 9-10 malam, tapi aku jugak menyambung kerja kat rumah..hadoi, sangat tak smart aku dulu..tapi masa tu pun aku single lagi & takde boypren pongg..(tapi akhirnya bertemu jodoh dengan orang naza gak, sweet kan kuikuikui) tapi kerja sana boss pandai amik hati, belanja itu ini, terubat hati..

Kini, aku dah pun belajar dari kesilapan masa lalu..keluarga sangat penting daripada kerja..arrghh terpaksa cerita lagi..dulu aku sampai pagi raya pun kat tempat kerja, waaa nagessss! pastu, masa berkualiti bersama keluarga kene ada..itu yang aku kene buat sekarang..aku ada suami & anak2, aku takde masa nak berkerja berhempas pulas, demi untuk memenuhi tuntutan luar dari bidang kerja aku yang sepatutnya..bukan berkira, tapi aku tak pandai nak mengambil hati orang dengan berkerja keras, demi untuk mendapat sesuatu yang 'lain' .......

Aku nak kerja dengan ikhlas, supaya keberkatan itu dapat..kalau berkat pendapatan kita, InsyaAllah cukup untuk kita..kalau setiap bulan kita mengeluh itu tak cukup, ini tak cukup, itu lah tanda2 tak berkat...jadi, amat penting kita untuk berkerja dengan ikhlas hati..itu yang aku buat sekarang..aku tak kisah kalau orang cakap aku terlalu selesa dengan apa yang aku buat sekarang ni..asalkan aku tak perlu menjadi orang lain yang bukan aku..untuk memuaskan hati pihak lain, atau untuk mendapatkan reward lain..cukup, cukup untuk aku buat apa yang sepatutnya..

Kerja dengan IKHLAS.

Jangan merungut yang tak cukup2.

InsyaAllah, Berkat.







 


No comments:

Post a Comment