Monday, July 22, 2013

Ramadhan ke 13



Alhamdullilah dah 13 hari aku puasa..so far tak pernah tinggal lagi..nasib tak terbelahak (termuntah) Agaknya nilah hikmahnya..time tak puasa manjang je terbelahak..bila tak puasa ok pulak..kalau ada pun bila dah lepas berbuka tu..ntah hapa silapnya makan..aku dah terasa2 sebu dah perut ni..ku tahan je..sekali brushhhhh..habis keluar segala menda..kosong perut=lega!

Waktu berbuka aku biasanya tak pernah amik lebeh dari separuh nasi..selalunya kurang dari separuh..iskk tak boleh la makan banyak2..minum pun sama..paling2 pun 2 gelas je..kalau penuh perut, memang tak boleh nak buat apa..magrib ntah kemana, terawih kemana..hehe walaupun aku tak g pun terawih..kuikui..ada anak kecik, camne nak g kan..takpe la kan..sunat pun..emm, tapi tulah dia hikmah bulan Ramadhan ni..yang mana yang wajib pun kadang2 kita tak buat, tapi sekarang sunat pun kita buat..

Masuk bulan puasa ni memang menduga betul..selain dari takut terbelahak, aku kene selsema & batuk yang maha hebat..hehe sebenarnya aku 'sedut' dari Amani..hehe bukan betul2 sedut..tapi aku dok cium2 dia yang tengah selsema dengan harapan selsema dia kurang la..memang kurang la pastu..tapi lepas 2-3 hari dia demam la pulakkk...demam plak on off on off dari ahad lepas..sampai la ahad baru ni (semalam) aduhaii anak..lemah betul kalau anak tak sihat nihh..


Malam pertama..panas betol badan dia..aku sampai tak tido..mana nak senang hati tido kalau panas camtu...tiap2 10 minit kain tu aku basahkan balik & letak balik kat dahi..pastu lap2 tangan & kaki dia..baru lah kurang sikit..


Malam kedua..ntah kenapa menjelang senja je makin panas badan dia..tapi tido memang tetap melasak ye..tu yang tak senang duduk mama tau..jumaat tu g kpmc..doc suh amik darah..takut la kalau apa2..Alhamdullilah takde apa..tapi ya ampunn menangis nye..yelah tak pernah kene amik darah..sebenarnya bukan takut cucuk ke apa..tapi masuk2 jumpa doc je, check pakai stethoscope tu pun dah nagesss..fobia haha

Alkisahnya mama pun EL dua hari khamis & jumaat..Sabtu tu still demam lagi..tapi suhu kurang dari sebelumnya..batuk & selsema masih disitu..dah pandai lap sendiri pun..tapi dok sekali lap terus buang tisu tu..lekatnye sikit..sikit2 nak menarik tisu je kejenye hehe..


Ni budak dah sihat sikit..bukan main melasak..walaupun demam lagikkk..

Tiba2 ada gambo coklat vochelle ni plak kan..haha..teringin nak makan coklat vochelle ni..yang ada gajus kat dalam..nak yang besar..tak nak yang kecik2..hahah tamak tak....

Nak g speedmart beli jap g...

Jom balikkkkkkkkkkk!








No comments:

Post a Comment