Thursday, May 23, 2013

"Budi bahasa budaya kita" ~ Hilang suda!




2 hari lepas aku & kakak bawak mak pegi UM untuk check up for socso claim..mak berwheel chair kan..apalah salahnya kalau ko bagi mak aku ni masuk dulu..ini tidak........berpusu2 korang nak masuk dulu kot..last2 aku tak jadi nak tolak mak masuk dalam lif tu..bukan sekali, tapi 2 kali kot aku terpaksa tunggu giliran..

Itu part tunggu, bila dah dapat naik plak, aku ni hampir nak tersepit..sebab takde orang nak tekan button  <>  kan kat dalam lif tu..susah ke nak tekan..takde ke rasa nak tolong..

Sakitnya hati aku..bukan merungut lama menunggu..bukan pun takut mati tersepit..tapi mengenangkan orang MALAYSIA yang dah hilang budi bahasa..nak2 yang MELAYU pun gitu..aduhhh, dah lah ko memandang macam nak telan..dah kenapa? ko tak pernah tengok orang naik wheel chair? pelik sangat ke? tak jadi kat ko boleh la ko nak pandang sinis2 camtu..dah jadi kat ko atau ahli keluarga ko..pastu baru tahu rasa bila orang pandang ko plak!


Kadang2 bila ada orang memandang dengan sinis atau macam pelik sangat tengok aku bawak mak naik wheel chair, aku nak je pegi balik kat dorang & cakap:

"kak, kak ada apa2 masalah ke yang boleh saya bantu, sebab saya ni keje in customer service line, jadi saya memang suka tanya orang, kak ada masalah ke, sebab cara akak pandang saya tadi macam ada sesuatu nak tanya atau yang kak diragukan?"


:p



Apa salahnya ko lemparkan senyuman mesra kat mak aku yang sakit tu..setidak-tidaknya mak aku rasa seronok lah sikit ada orang senyum..ini tak, sampai kadang2 mak aku taknak kemana2 pun sebab malu katanya orang pandang2......

Emm ntah la..manusia manusia..





No comments:

Post a Comment