Wednesday, March 27, 2013

Amani & Avent

Ini bukan pesanan penaja..

Saja nak share..mana tahu berguna pada yang memerlukan ~bluuweekkkss

5 April depan, Amani nak masuk 16 bulan..aka 1 tahun 4 bulan..dari lahir sampai sekarang Amani cuma ada 4 botol susu saja..kedekut kan mama? haha..tapi puting susu rasanya dalam berbelas jugak..aaaihhh camne tu? botol 4 tapi puting sampai berbelas??


Rasanya semua dah tahu apa yang patut ada pada botol kan..zaman sekarang ni kan semua benda kene hati2..nak2 lagi ngan anak kecik kan..Amani guna 2 botol Avent yang 4oz/125ml dari lahir sampai kat 5 bulan..

Budak kecik baru lahir minum tak banyak sangat..sampai 4 bulan camtu Amani minum dalam 4oz je lebeh kurang..Amani pun campur BF ngan susu formula..kalau waktu aku keje tu aku bekalkan dia EBM untuk 2x minum..satu botol dalam 3-4oz....selebihnya 2x minum susu formula..aku balik dalam kul 7pm terus direct feeding..begitulah rutin sehari2~lalala poyo!


Masuk 5 bulan Amani dah start makan..susu pun dah makin banyak minum..kadang 5oz, kadang sampai 7oz..masih Avent :) aku belikan botol yang besar sikit, 9oz/260ml..yang 4oz/125ml tuhh aku buat bekas air putih untuk dia minum masa makan..senang kan? tak payah nak beli2..

Sampai sekarang ni Amani guna botol  4 ni je..tapi yang botol kecik tu kadang2 je guna..agak2 aku rasa dia nak susu sikit je, baru aku guna botol kecik tu..kalau tak, memang aku guna yang besar je..ha tulah tadi aku kata 4 botol je..hehe..

Tapi !!!! Walaupun hanya 4 botol, tapi putingnya sila lah ganti setiap 3 bulan ye..tanpa kompromi! cite pasal puting ni memang aku pantang sekali kalau tengok puting yang putih tu jadi kuning2 akibat berbulan2 tak bertukar..sampainye hati bagi anak minum ngan puting camtuuuhhh..aduhh please lah..kesian lah kat anak tu..dia bukan tahu apa2..minum je apa yang kita kasi, bersih ke tak, dia minum je.....

Ada sekali tu Avent buat promotion tukar puting lama dengan yang baru..kebetulan aku memang ada simpan puting yang lama tu..bukan buat koleksi, tapi ntah kenapa aku tak sampai ati nak buang..hehe..masa tu kebetulan ada 4 dalam simpanan, so aku tukar yang 4 tu jelah..sampai sekarang ni ada lagi 8 puting..ntah bila Avent nak buat promotion camtu lagi :p

Bila Amani dah betul2 boleh pegang botol sendiri dalam 9 bulan camtu, aku pun belikan cup ni..dengan harapan bleh la dia minum air putih dalam cup ni..fungsi yang sama gak macam botol susu cuma spouts dia keras la sikit..mungkin sebab tu dia tak pandai lagi..so aku still gunakan botol yang kecik tu untuk air putih..yang ni aku simpan dulu..esok2 dah besar sikit bleh guna untuk susu..takkan sampai 3 tahun nak ber botol lagi kan? aku plan dekat 2 tahun nanti nak biasakan dia minum susu dari cup ni :)


Cup ni pulak aku belikan untuk Amani masa 11 bulan..bila dia dah pandai sedut dari straw..agak2 sedut pastu tak terkeluar balik air tu, dah bleh guna la cup berstraw camni yeahhh! Selain dari air putih, cup ni aku letak air ribena jugak..asalkan yang tak manis sangat la..

Amani setahun dah penuh gigi nya, jadi setahun sebulan camtu aku dah start bagi nasi biasa..selalu la dia berulang minum ngan cup dia ni..secara tak langsung susu pun dah kurang sikit..penggunaan botol tu pun dah kurang la..kalau dulu tu siang 4-5 kali susu..tapi sekarang ni paling banyak pun 3 kali..takpela sebab dia pun dah minum air lain jugak..

Kesimpulannye kenapa aku guna 4 botol susu sahaja..kenapa aku tak pernah tukar botol ni..aku ada terbaca yang botol2 susu Avent ni bleh tahan sampai 5 tahun lamanye..aku spend <>RM150 untuk 4 botol itu & putingnya dalam <>RM25 ringgit untuk 1 pair..tak silap aku tukar dalam 5 kali, lebeh kurang RM125..nampak macam mahal kan..boleh je kalau beli yang biasa2..yang 7-8 ringgit sebotol..tapi still kene tukar every 3 months..pastu dalam satu2 masa takkan cuma guna 1 botol je kan? kurang2 kene ada 2 botol kan..cuba calculate, beli botol yang 7-8 ringgit, pastu kene tukar every 3 months, puting lagi..aku rasa hampir sama je kalau beli yang elok & berkualiti sikit..

Bagi aku takpe la kita belanja lebeh sikit..benda nak jadi darah daing anak tu..kebersihan lagi..eemm, ntah la..bagi orang lain mungkin ni semua remeh temeh, tapi pada aku penting sangat2..

Anak anugerah Allah..

Jaga & didik sebaik2nya..

Ok Bye!



No comments:

Post a Comment